اثر بازی های ویدیویی در درمان تنبلی چشم
اگرچه آمبلیوپی یا تنبلی چشم اغلب با عینک و بستن چشم سالم و تمرینات چشم درمان می شود،اپتومتریست ها راه های سرگرم کننده تری برای درمان آن پیدا کرده اند: «بازی های ویدیویی».

تنبلی چشم چیست؟
آمبلیوپی یا تنبلی چشم اختلالی است که بر حدت بینایی چشم تأثیر می گذارد. معمولاً در دوران نوزادی و اوایل کودکی، با رشد بینایی، شروع می شود و 3 تا 5 درصد از کودکان را دچار میکند.

علل تنبلی چشم

بخش مهمی از درمان آمبلیوپی کودک شما، دانستن و درک نوع آن است. سه نوع آمبلیوپی وجود دارد که علل زمینه ای متفاوتی دارند:

آمبلیوپی محرومیتی ناشی از چیزی است که مانع از ورود نور و تمرکز در چشم نوزاد می شود، مانند آب مروارید مادرزادی. این آب مروارید باید در اسرع وقت درمان شود تا امکان رشد طبیعی بینایی فراهم شود.

آمبلیوپی انکساری زمانی اتفاق می‌افتد که اختلاف شماره عینک بین دو چشم زیاد باشد.

آمبلیوپی انحراف چشم
 زمانی ایجاد می شود که چشم ها کاملاً در یک راستا قرار نگیرند. مغز تصویر  چشم غیر منحرف را ترجیح می دهد و باعث می شود که چشم منحرف به "چشم تنبل" تبدیل شود.

هرچه آمبلیوپی زودتر شناسایی شود، زودتر می توان آن را به طور کامل درمان کرد.

درمان مرسوم تنبلی چشم

اگر آمبلیوپی تشخیص داده شد، بسیار مهم است که به سرعت درمان شود. اپتومتریستها به طور معمول آمبلیوپی را با بستن چشم بهتر، درمان می کنند که به نوبه خود چشم ضعیف را تقویت می کند.پس از کامل شدن دید چشم تنبل،برای بهبود سایر مهارتهای چشم،ویژن تراپی انجام می شود تا تنبلی چشم مجددا بازنگردد.
آمبلیوپی درمان نشده می تواند منجر به مشکلات بینایی دائمی شود.

نحوه اصلاح تنبلی چشم در کودکان با بازی های ویدیویی

در حالی که درمان‌های مرسوم آمبلیوپی دوران کودکی همچنان قابل اعتماد هستند، بازیهای ویدیویی طراحی‌شده ویژه نیز امیدوارکننده است و حتی می‌تواند موثرتر باشد.البته متاسفانه اپلیکیشنهای مذکور اغلب تحت IOSهستند و بازیهای تحت اندروید بسیار کم است.
مجددا تاکید میکنم که این بازیها مخصوص درمان تنبلی چشم طراحی شده است و بازیهای معمولی نمیتواند تاثیری بر درمان آن داشته باشد.

اپلیکیشن های اصلاح تنبلی چشم در کودکان

برخی از بازی‌های موبایل برای درمان تنبلی چشم در خانه با استفاده از فناوری سه بعدی استفاده شوند.و برای انجام بازی بایستی موبایل را در عینکهای واقعیت مجازی قرارداد تا کودک بتواند بصورت سه بعدی ببیند.

بسیاری از برنامه های آمبلیوپی دارای بازی های منطبق، پازل و سایر فعالیت های هماهنگی چشم هستند و‌بر روی لب تاپ اجرا می شوند.
در ایران نرم افزار اپتوسیس برای این منظور طراحی گردیده است.
برخی از برنامه‌های اندروید و (Ios) با بالاترین امتیاز آمبلیوپی عبارتند از GamE-blyopia ، Amblyopia — Lazy Eye و Lazy Eye Blocks .
نویسنده :اپتومتریست محسن شاهپری