تأثیر الکل بر چشم و بینایی شما به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله میزان، تعداد دفعات مصرف و حتی آنچه می نوشید. همچنین می تواند اثرات بصری کوتاه مدت و بلند مدت از جمله تاری دید، دوبینی و خشکی چشم ایجاد کند. حتی نوشیدن گاه به گاه می تواند به جهاتی روی چشم شما تأثیر بگذارد.




هنگامی که الکل می نوشید، بینایی شما ممکن است به طرق مختلف در طول نوشیدن و مدت کوتاهی پس از نوشیدن تغییر کند. برای مثال، محققان دریافتند افرادی که مشروب می‌نوشند، احتمالاً تصاویر را جذاب‌تر  که آنراbeer goggle effectمی گویند.


1- مردمک بزرگتر و مشروب زیاد


نوشیدن مقادیر زیاد الکل ممکن است به طور موقت اما به طور قابل توجهی اندازه مردمک چشم شما را افزایش دهد، اگرچه اثرات آن می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.


2- اختلال بینایی رنگ


تحقیقات نشان داده است که تشخیص رنگها یک ساعت تا دو ساعت پس از نوشیدن الکل بدتر می شود. ممکن است اثرات بلندمدت روی دید رنگی نیز وجود داشته 


باشد.یک مطالعه نشان داد که جوانانی که الکل مصرف می‌کنند، حتی اگر گاهگاهی باشد در تست‌های دید رنگ نسبت به افرادی که اصلا الکل نمی‌نوشند، عملکرد بدتری داشتند.  


3- دوبینی و تاری دید 

نوشیدن الکل می تواند باعث دوبینی شود.با وجود این که دوبینی  یک اثر موقتی است، ولی قطعا رانندگی می تواند بسیار خطرناک باشد. 

تاری دید در ده درصد افرادی که سطح الکل خونشان بالاست رخ می دهد و مقدار اثر آن برحسب جنسیت و وزن افراد متفاوت است و معمولاً در زن ها اثر بیشتری بروز می کند.


4- خشکی چشم

یک مطالعه بزرگ که تأثیر الکل را بر بیماری خشکی چشم بررسی کرد ، نشان داد که خطر ابتلا به علائم خشکی چشم پس از مصرف الکل در زنان به طور قابل توجهی در مقایسه با مردان بیشتر است. در واقع، نوشیدن الکل هیچ افزایشی در علائم خشکی چشم در 


مردان ایجاد نکرد.


5- حرکات چشم و مصرف الکل


یک مطالعه نشان داد که داشتن سطح الکل خون 0.08٪ ( محدودیت قانونی برای رانندگی) می تواند بر انواع مختلف حرکات چشم در جوانان سالم تأثیر بگذارد. وجود نوع خاصی از نیستاگموس (حرکات ریتمیک غیر ارادی چشم) در واقع می تواند به پلیس در تصمیم گیری در مورد دستگیری راننده به دلیل نوشیدن الکل و رانندگی کمک کند.(این قوانین مربوط به آمریکااست). 


تست نیستاگموس با نگاه افقی (HGN) یکی از سه تست اصلی هوشیاری است که پلیس استفاده می کند. در تست HGN، افسر از راننده می خواهد که عینک خود را بردارد و یک شی را با چشمان خود دنبال کند. چشمهای فردی که الکل خونش بیش از حد مجاز  است احتمال بیشتری داردکه موارد زیر را نشان دهد:


  • جهش یا تکان خوردن چشم در حالی که جسمی مانند انگشت یا چراغ قوه را دنبال می کند.


  • مدت زمان دنبال کردن انگشت یا چراغ قوه بیش از چند ثانیه طول می کشد.


  • علائم نیستاگموس را هنگام نگاه کردن به پهلو قبل از رسیدن چشم به 45 درجه (حدودا محل شانه) دیده می شود.


دو تست اصلی هوشیاری دیگر که پلیس استفاده می کند، تست راه رفتن و چرخش (WAT) و تست ایستادن یک پا (OLS) است. این تست ها شامل راه رفتن در یک خط مستقیم و ایستادن روی یک پا می 


شود.

6- تکان دادن چشم و مصرف الکل


ممکن است یک یا هر دو چشم در حین یا بعد از نوشیدن الکل تکان بخورد. در حالی که دلایل دیگری هم می تواند برای این حالت چشم وجود داشته باشد ، اما عاقلانه است که در صورت بروز آن به مصرف الکل نسبت داده شود.


7- دید در شب و مصرف کم الکل


یک مطالعه مجله چشم پزشکی نشان داد که دید در شب پس از نوشیدن الکل در مردان و زنان بدتر می شود. هر چه افراد مشروب بیشتری مصرف می کردند، دید آنها در شرایط کم نور بدتر می شد. آنها هاله ها و ستارگانی را میدیدند ، در درک کنتراست(دقت تشخیص تمایز حروف بینایی) مشکل داشتند و پس از تابش نور درخشان در چشمانشان، زمان بهبودی طولانی تری را تجربه کردند.



8- اثرات دراز مدت الکل بر چشم و بینایی


الکل همچنین ممکن است در دراز مدت بر بینایی شما تأثیر بگذارد و فراتر از علائم موقتی باشد و بر احتمال ابتلا به بیماری های جدی چشم تأثیر بگذارد.


9- الکل و آب مروارید


خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط با افزایش سن بر اساس میزان الکلی که فرد می نوشد تغییر می کند. یک مطالعه بینایی سنجی و علوم بینایی نشان داد که مصرف متوسط الکل ممکن است اثر محافظتی در برابر آب مروارید داشته باشد. این مطالعه همچنین افزایش خطر ابتلا به آب مروارید را در میان مصرف کنندگان زیاد الکل یعنی کسانی که بیش از  20 گرم الکل در روز مصرف می کردند اثبات می کند.


10- الکل و دژنراسیون ماکولا


ممکن است ارتباطی بین افزایش مصرف الکل و نوعی از دژنراسیون(تخریب) ماکولای(مرکز تجمع سلولهای گیرنده نور در چشم) پیشرفته مرتبط با سن (AMD) وجود داشته باشد. با این حال، صرفاً کاهش مصرف الکل ممکن است برای جلوگیری از آن کافی نباشد. تحقیقات بیشتری در مورد موضوع مورد نیاز است.


11- بیماری کبدی مرتبط با الکل


الکلیسم مزمن می تواند منجر به آسیب کبدی و در نهایت بیماری کبدی مرتبط با الکل (یا ALD) شود. یکی از بارزترین علائم ALD زردی است که منجر به زردی چشم و پوست می شود. انواع ALD عبارتند از سیروز مرتبط با الکل، هپاتیت الکلی و استئاتوهپاتیت مرتبط با الکل.


12- الکل و میگرن


به گفته بنیاد میگرن آمریکا ، الکل می تواند در برخی 

افراد باعث ایجاد میگرن فوری شود یا بعداً باعث "میگرن خماری" شود . 

شراب قرمز یکی از شایع ترین محرک های میگرن است، اما محققان هنوز دقیقا متوجه نشده اند که چه چیزی در مورد شراب قرمز باعث سردرد می شود.


13- الکل و نوروپاتی بینایی


دو نوع نوروپاتی بینایی وجود دارد : سمی (ناشی از یک ماده مضر) و تغذیه ای (ناشی از کمبودهای تغذیه ای). نوروپاتی بینایی یک اصطلاح کلی برای آسیب به عصب بینایی است.این عصب چشم و مغز را به هم متصل می کند و اطلاعات بینایی را بین آنها حمل می کند و نقش مهمی در بینایی دارد. 


14- علائم نوروپاتی بینایی ممکن است شامل موارد زیر باشد: 

* از دست دادن حدت بینایی

* کاهش دید رنگ

* پاسخ‌های متفاوت مردمک‌ها به نور (نقص مردمک آوران نسبی یا RAPD نیز نامیده می‌شود)

مصرف  گاه به گاه الکل به احتمال زیاد باعث نوروپاتی بینایی سمی نمی شود. اما اعتیاد طولانی مدت به الکل می تواند باعث کمبودهای تغذیه ای (مانند کمبود B12 و فولات) و مشکلات جذب روده شود. هر دوی اینها می توانند در طول زمان منجر به ایجاد نوروپاتی بینایی تغذیه ای شوند.


15- به چشم پزشک یا اپتومتریست مراجعه کنید


اگر هر گونه مشکل چشمی دارید که نگران آن هستید که ممکن است مربوط به نوشیدن الکل باشد، با چشم پزشک یا اپتومتریست مشورت کنید. آنها می توانند یک معاینه جامع چشم برای بررسی علائم آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و سایر مشکلات انجام دهند. 



آنها همچنین ممکن است بتوانند منابعی را برای کمک به کاهش یا ترک نوشیدنی به شما معرفی کنند تا به شما در بهبود سلامت چشم و سلامت کلی شما کمک کند

اپتومتریست محسن شاهپری