خارش چشم: علل و درمان

تقریباً همه گاهی اوقات خارش چشم را تجربه می کنند. دلایل زیادی برای خارش چشم وجود دارد، و این مشکل اغلب با خارش پلک ها - به ویژه در پایه مژه ها - و قرمزی چشم یا پلک های متورم همراه است.

علل خارش چشم

اغلب اوقات خارش چشم ها به دلیل نوعی آلرژی ایجاد می شود. یک ماده تحریک کننده (به نام آلرژن ) - مانند گرده، گرد و غبار و شوره حیوانات - باعث ترشح ترکیباتی به نام هیستامین در بافت های اطراف چشم می شود که منجر به خارش، قرمزی و تورم می شود.



مالیدن چشمها به کاهش خارش چشم شما کمک نمی کند. در واقع می تواند اوضاع را بدتر کند.
آلرژی های فصلی باعث ایجاد آنچه به عنوان ورم ملتحمه آلرژیک شناخته می شود، بیشتر در بهار و پاییز دیده می شود و به دلیل تعداد زیاد گرده ها و قرار گرفتن در معرض آلرژن های بیرونی مانند علف و علف های هرز ایجاد می شود.
از سوی دیگر، آلرژی های غیر فصلی در تمام طول سال وجود دارند و در اثر عواملی مانند کپک و گرد و غبار ایجاد می شوند.

در برخی موارد، محصولی که استفاده می‌کنید می‌تواند باعث خارش چشم‌ شود. به عنوان مثال، برخی از افراد به محلول لنزهای تماسی خود حساسیت دارند . سایر محصولات حاوی موادی که ممکن است باعث خارش چشم شما شود عبارتند از:

• اشک مصنوعی که برای درمان خشکی چشم استفاده می شود

• قطره های چشمی دارویی برای بیماری های مزمن مانند گلوکوم

• لوازم آرایشی

• لوسیون، کرم و صابون

اما آلرژی تنها دلیل خارش چشم نیست.
 اگر علاوه بر خارش چشمهای شما می سوزد ، علت ممکن است «سندرم چشم خشک» به دلیل اختلال عملکرد غده میبومین باشد ، نه آلرژی.این غده های بسیار کوچک که در سرتاسر لبه پلک ها هستند،لایه چربی اشک را می سازند تا مانع از تبخیر لایه آبکی و‌مرطوب کننده اشک شود.

همچنین اگر پلک های شما قرمز و ملتهب است و در لبه انها شوره مشاهده می شود ممکن است به یک بیماری به نام «بلفاریت» مبتلا باشید . این بیماری توسط باکتری ها و در برخی موارد توسط کنه های میکروسکوپی که روی پلک ها زندگی می کنند ایجاد می شود .

همچنین جمع کردن چشمها برای بهبود دید (بر اثر ضعف بینایی)میتواند بلفاریت را تحریک کند.پس حتما در صورت مشاهده شوره در لبه پلکها با مراجعه به اپتومتریست مطمئن شوید که اختلال بینایی ندارید.
اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، خارش چشم ها می تواند استفاده از لنز را بسیار ناراحت کننده کند. اگر لنزهای خود را بیش از حد طی یک روز استفاده می کنیدیا به موقع آنها را تعویض نکرده باشید، می تواند باعث خارش چشم شود.

از آنجایی که دلایل خارش چشم بسیار متنوع است، اگر علائم شما پایدار است، بدتر می شود یا با پایان فصل آلرژی فروکش نمی کند، با چشم پزشک مشورت کنید.

درمان خارش چشم

علائم خارش چشم گاهی اوقات می تواند با اشک مصنوعی بدون نسخه یا قطره های چشمی ضد آلرژیک کاهش یابد . اما در بسیاری از موارد، قطره های چشمی یا داروهای خوراکی ممکن است برای تسکین نیاز باشد.
استفاده از یک پارچه تمیز، سرد و مرطوب روی چشمهای بسته(کمپرس سرد) و یا حتی شستشوی چشمها با آب سردنیز ممکن است به کاهش شدت خارش چشم کمک کند.

هرگز چشمهای خود را نمالید
به هیچ وجه چشم های خود را مالش ندهید زیرا:
۱_ مالش، هیستامین بیشتری آزاد می کند که خارش را بدتر می کند.
۲_ ممکن است با مالش شدید چشم ها باعث ساییدگی قرنیه و یا قوز قرنیه شود.
۳_ مالش چشم، همچنین می تواند باکتری را به چشم شما وارد کند که می تواند منجر به عفونت چشم شود .